21 februari 2016

Zelf sesampasta maken (tahini)

Zelf sesampasta maken (tahini)
HEALTHY SNACK | ZELF SESAMPASTA MAKEN
Sesampasta, of wel tahini, wordt gemaakt van sesamzaden. Wist je dat dit kleine zaadje een van de meest gezondste zaden op aard is? Dit piepkleine sesamzaadje bevat namelijk enorm veel verschillende mineralen, maar ook is het een bron van eiwitten en gezonde vetten. Een potje sesampasta uit de natuurwinkel is best prijzig. Je betaalt al gauw €6,- voor een potje (200 ml) en dit terwijl een zak aan 750 gram biologische sesamzaden €3,69 kost. In deze blog vind je uitsluitend gemakkelijke, betaalbare, natuurlijke gezonde recepten en dus breng ik je het nieuws dat een sesampasta veel goedkoper kan. Hoe dan? Zelf sesampasta maken! Dit sesampasta recept is super eenvoudig, betaalbaar en een absolute boost voor je gezondheid.
Een zelfgemaakte sesampasta staat al binnen 5 minuten op tafel en je hebt er slechts 2 ingrediënten voor nodig! 

*Voor dit sesampasta recept hebt je een blender nodig.

Zelfgemaakte sesampasta (tahini)

  • 200 gram sesamzaden
  • 5 eetlepels olijfolie

Voor het zelf maken van de sesampasta begin je met het blenden van de sesamzaden. Vervolgens ga je hier langzamerhand per eetlepel olijfolie aan toevoegen. Blijf blenden en de sesamzaden zullen zich vanzelf met de olie gaan mengen. Langzamerhand ontstaat er vanzelf een steeds meer smeerbare sesampasta. De sesampasta is klaar wanneer de zaden volledig in de olie zijn ‘opgegaan’. Geniet van je zelfgemaakte sesampasta!

zelf sesampasta maken tahini

Cherry’s choice:

  • Biologische sesamzaden @Ekoplaza
  • Biologische olijfolie @Ekoplaza
    *Bovengenoemde ingredienten zijn ook te verkrijgen in de gewone supermarkt. Zelf geef de voorkeur aan biologische producten.

Sesamzaden zijn een rijke bron van verschillende mineralen, maar wist je dat het ook een bron is van eiwitten en zelfs van gezonde vetten? Het eiwitgehalte van sesamzaden ligt tussen de 18-25%. Het vetgehalte ligt daarentegen op 50%, waarvan de meerderheid uit omega 3 bestaat en deels omega 6. Sesamzaden bevatten verschillende mineralen, waaronder silicium, fosfor, molybdeen, ijzer kalium, maar vooral de mineralen calcium, magnesium, selenium en zink zijn hoog. Al deze mineralen dragen bij aan een mooie huid. Ze reinigen de darmen, vooral de dikke darm en is daarom gunstig bij darm- en huidproblemen. Een tekort aan selenium weergeeft zich o.a. in de achteruitgang van de huidelasticiteit, silicium is een bouwsteen van de huid en een tekort aan zink kan zich uiten in huiduitslag. Door de calcium in sesampasta is het een verantwoorde vervanger van zuivelproducten. De calcium-magnesiumverhouding in sesampasta past namelijk beter bij ons lichaam dan die van zuivelproducten. En wist je dat zink het ultieme vruchtbaarheidsmineraal voor mannen is? Kortom, het zelf sesampasta maken is dus zeker de moeite waard en met dit sesampasta recept maak je al een potje zelfgemaakte sesampasta voor minder dan 2 euro! Sesampasta is te gebruiken als gezond broodbeleg, smaakmaker in (oosterse) gerechten en zelfs als een gezonde boost van je smoothie. Een chocolade smoothie met een eetlepel sesampasta is bijvoorbeeld een heerlijke en gezonde combinatie.  Zoals je dus kunt zien is een zelfgemaakte sesampasta een gemakkelijk, gezond en betaalbaar recept. Ga jij voortaan zelf sesampasta maken? Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb! 

Vond je dit een leuk recept en wil je op de hoogte blijven? Volg KickstartYourHealth dan via FacebookInstagram of schrijf je in voor een e-mail kickstart-update via de homepagina.

groetjess2
0 likes Healthy snacks # , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

One thought on “Zelf sesampasta maken (tahini)

  1. Janine visser schreef:

    Oh heerlijk! Ga het weekend aan de slag ?Ik zag nog meer overheerlijke recepten staan! Thnx!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close