29 mei 2016

Vegan caprese salade

Vegan caprese salade
GEZONDE MAALTIJD | VEGAN CAPRESE SALADE
Het welbekende caprese recept wordt gemaakt van mozzarella, tomaat en basilicum, maar heb je het caprese recept ooit wel eens zonder kaas, of wel als een veganistisch recept, geprobeerd? Rauwkost, ofwel ongekookte groenten, hebben een positief effect op onze spijsverteringsenzymen. De aanmaak wordt hierdoor gestimuleerd en hoe beter zij functioneren, des te beter het voedsel verteerd en opgenomen wordt. Met rauwkost stoom je het lichaam als het ware klaar voor het grote werk, het hoofdgerecht. Een veganistisch voorgerecht zou daarom de voorkeur hebben en bij gezond eten is het natuurlijk de truc om zoveel mogelijk groenten in je voedingspatroon te brengen. Deze vegan caprese salade kan je daarbij helpen.
Deze vegan caprese maak je eenvoudig en snel met maar 3 basis ingrediënten! 

Vegan caprese salade

(voor 6x caprese)

  • Tomaat
  • Avocado
  • 6 blaadjes basilicum
  • Optioneel: peper, olijfolie en balsamico azijn.

Snijdt zowel de tomaat als de avocado in dunne plakjes, stapel ze op elkaar en garneer met een basilicum blaadje. Maak de caprese salade compleet met eventueel wat peper, olijfolie en balsamico azijn.

vegan caprese salade

Cherry’s choice:

  • Biologische tomaat @Albert Heijn
  • Avocado @ Albert Heijn
  • Biologische verse basilicum in pot @Albert Heijn

Deze vegan caprese gemaakt van groenten is een gemakkelijke en lekkere manier om meer groenten aan je voedingspatroon toe te voegen. Deze groente caprese is niet alleen enorm gemakkelijk en snel bereidt, maar ook zeer betaalbaar omdat je geen gebruik maakt van mozzarella (wat vaak het duurste ingrediënt van het caprese recept is). Door de toevoeging van avocado krijgt deze veganistische caprese ook een meer volwaardige voedingswaarde. Avocado is namelijk een van de meest complete eiwitbronnen ter wereld. We hebben eiwitten nodig voor de opbouw van aminozuren, welke zeer belangrijk zijn voor de opbouw en behoud van ons weefsel, hormonen, neurotransmitters (geluksstofjes) en ons afweersysteem. Een avocado geeft je snel en gemakkelijk het complete eiwit-pakketje, maar ook is het een bron van gezonde vetzuren (omega 3) en vezels. Wist je dat een avocado ook een stabiliserend effect heeft op de bloedsuikerspiegel? Ja, een avocado is voedingstechnisch echt heel interessant! Het regelmatig eten van avocado is dan ook een aanrader. Ook is het belangrijk voor je lichaam om de inname van plantaardige voeding altijd groter te laten zijn dan de inname van dierlijke voeding. Met dit recept help je meer plantaardige recepten op het menu te zetten. Een veganistisch voorgerecht is dus absoluut een gezonde keus! Meer inspiratie voor plantaardig eten? Bekijk dan ook eens deze vegan versie van een carpaccio. Ik hoop dat ik je hiermee heb mogen inspireren. 

Vond je dit een leuk recept en wil je verder op de hoogte gehouden worden? Like KickstartYourHealth dan op Facebook of abonneer je op een e-mail kickstart-update via de homepagina. Via Instagram geef ik je een kijk in mijn voedingspatroon. Ook daar laat ik je zien dat gezond eten absoluut niet duur, moeilijk en vervelend hoeft te zijn. Ik leg je uit waarom ik zo eet en wat de bijbehorende recepten zijn.

groetjess2

0 likes Healthy meals # , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

2 thoughts on “Vegan caprese salade

  1. Chriske schreef:

    Het ziet er super lekker uit

    1. Dankjewel Chriske, leuk om te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close