16 september 2014

Suikernamen, de 60 meest voorkomende

Suikernamen, de 60 meest voorkomende
KICKSTART-TIP 
Om te genezen van mijn huidproblemen kreeg ik van mijn homeopaat de opdracht om zoveel mogelijk suikervrij te gaan eten. A piece of cake dacht ik; ik moet gewoon alle producten met het ingrediënt ‘suiker’ in het schap laten staan, toch? Uh niet echt, ik kreeg een lijstje aangereikt met daarop de 60 meest voorkomende suikernamen. 
Doe de check; hoe suikervrij is jouw voedingspatroon? Lees hier de 60 meest voorkomende suikernamen! 

In vrijwel ieder product wat ik destijds at, zaten deze ‘verborgen’ suikers: dextrose, maltodextrine, glucose en glucosestroop. Ook in biologisch eten vond ik een aantal van deze suikersoorten: rietsuiker, oerzoet, rijststroop, tarwestroop en speltstroop. Wil jij suiker uit je voedingspatroon gaan schrappen of ook op je suikerinname letten? Dan moet je dus weten, dat er zo’n 60 ‘suikersoorten’ zijn. In een eerder artikel heb ik uitgelegd hoe je etiketten kunt lezen en beoordelen, want alleen hier vindt je deze namen terug.

Tip: print de suikerlijst uit, zodat je gemakkelijker suikervrije boodschappen kunt doen!

60 suikerschuilnamen kickstartyourhealth.nl

Goed of slecht?
Het gaat hier niet perse om goed of slecht. Niet alle suikernamen op dit lijstje zijn namelijk even ‘slecht’ voor je gezondheid. Het gaat hier puur om de namen die een suikersoort kan hebben. Bovengenoemde suikers zijn echter wel allemaal ‘geïsoleerd’, dus uit een bron gehaald. Laten we eerst een ding duidelijk voorop stellen: suiker eet je nooit voor je gezondheid! Wanneer je toch suiker wilt nemen, kun je beter kiezen voor een gezondere suikersoort. De volgende uitleg geeft misschien meer duidelijkheid waarom. Voor het verwerken van suiker heeft het lichaam namelijk mineralen, vitamines en vezels nodig. Wanneer dit niet in de suiker aanwezig is, is het lichaam genoodzaakt deze uit de lichaamseigen gezonde cellen te ‘pikken’. Het gaat dus ten koste van het lichaam en daarnaast zorgen suikers voor een schommeling in de bloedsuikerspiegel. Deze schommeling is weer een belasting voor het lichaam die verschillende negatieve bijwerkingen kan hebben. Wat zijn dan suikersoorten die wel nog vitaminen en mineralen hebben en welke een laag effect hebben op de bloedsuikerspiegel? Honing en kokosbloesemsuiker bevatten veel vitamines & mineralen en hebben t.o.v. de andere suikersoorten niet zo’n sterke invloed op je bloedsuikerspiegel. Dit zijn dus de betere alternatieven, maar het allerbeste blijft toch om suiker uit de volledige bron te eten; uit groente en fruit! Deze volledige bronnen bevatten namelijk het totaalpakketje (vitaminen, mineralen en vezels) om suikers op de juiste manier te verwerken en de bloedsuikerspiegel meer onder controle te houden.

Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid over suikers heb mogen geven! 

groet121
0 likes Kickstart-tips
Share: / / /

12 thoughts on “Suikernamen, de 60 meest voorkomende

  1. Mariëlle schreef:

    Natuurlijk heb ik meteen een kijkje genomen op je blog enne heeeel fijn! Ook dit lijstje is super handig 🙂 Liefs Mariëlle

    1. Kickstartyourhealth schreef:

      Heeeee Mariëlle, wat leuk om wat van je te horen! Fijn dat je hier wat aan hebt! 🙂 Ik volg je blogje nu ook via Bloglovin! Liefs!

  2. Daphne schreef:

    Ooh wat is het ontzettend veel! Ik ga er een beetje van duizelen. Ik heb veel last van migraine in heftige vorm en suiker en zoetstof kunnen een trigger zijn, maar dit allemaal uit de voeding halen is een grote opgave en uitdaging. Toch beter gaan opletten. Ook met kokos etc. wordt je dus echt genept, want dit staat vervolgens bij de raw en superfoods dus je denkt eigenlijk goed bezig te zijn al vroeg ik mij wel af wat voor positieve werking het heeft.

    1. Hoi Daphne, het zijn er inderdaad veel! Ik heb onder de afbeelding een NOTE toegevoegd. Ik kopieer het even: Het gaat hier niet perse om goed of slecht. Niet alle suikersoorten op dit lijstje zijn namelijk ‘slecht’ voor je gezondheid. Het gaat hier puur om de namen die een suikersoort kan hebben. Suiker eet je nooit voor je gezondheid, maar als je toch suiker wilt nemen, kun je beter kiezen voor gezondere variant. Suiker verbranden kost het lichaam namelijk mineralen & vitamines. Honing en kokosbloesemsuiker bevatten veel vitamines & mineralen en hebben niet zo’n sterke invloed op je bloedsuikerspiegel. Het is dus een beter alternatief, maar het allerbeste blijft toch om suiker uit de volledige bron te eten: dus groente en fruit.

      Liefs!

  3. Kim schreef:

    Bedankt voor de tip! Ik wil graag minderen met suiker en dan kan ik dit lijstje zeker goed gebruiken.

    Heb hem gelijk gedownload!

    1. FIjn! Graag gedaan, liefs!

  4. Nicky schreef:

    Wat onder de foto staat, is zo belangrijk! En net zoals met zowat alles geldt: doe het met mate! 😉

  5. Kim schreef:

    Goed artikel! Ik gebruik meestal kokosbloesemsuiker en honing, tabletjes stevia voor de koffie. Geraffineerde suiker blijf ik zo ver mogelijk van weg maar het is niet altijd evident om deze te vermijden.

    1. Dankje Kim! Het is inderdaad een hele klus om ze allemaal te vermijden. Zo te horen ben jij al goed op weg! 🙂

  6. Het is belachelijk waar overal suiker in zit. Ik hoorde laatst dat ze suiker in kipfilet doen…

    1. Dat klopt Laura en niet alleen in kipfilet, maar in heel veel andere ‘gewone’ producten zoals gerookte zalm en augurken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close