3 juli 2015

Seizoensgroente en fruit juli

Seizoensgroente en fruit juli
KICKSTART-TIP
De maand juli is begonnen en dat betekent lekker veel zon! Volgens mijn studieboeken behoort het seizoensgebonden eten tot een gezonde leefstijl. Welke seizoensgebonden boodschappen horen dan bij deze mooie zomermaand en wat zijn bijpassende seizoensgeboden recepten? Dat ga ik je vertellen!
De seizoensgebonden voeding van juli; seizoensgroente en fruit. 

Waarom behoort het seizoensgebonden eten tot een gezonde leefstijl? Simpel gezegd; het eten volgens het natuurlijke ritme van de natuur sluit bij het natuurlijke ritme van het lichaam aan. Seizoensgebonden eten heeft niet alleen het voordeel dat het gezond is, maar producten zijn op dat moment ook goedkoper. Voedsel wat buiten het seizoen valt, wordt geteeld in kassen of is oude teelt. Dit heeft niet alleen invloed op de smaak, maar vooral op de versheid van het voedingsmiddel en dat proef je. Het is veel lekkerder! Voeding dat van ver moet komen, krijgt vaak ook een kortere tijd om zich te rijpen en is ook niet milieuvriendelijk. Verse voeding (uit ‘hun’ eigen seizoen) bezitten daardoor de beste voedingswaarden. Seizoensgeboden eten heeft ook het voordeel dat je het hele jaar door verzekerd bent van een gevarieerd voedingspatroon en variatie is erg belangrijk voor een gezonde leefstijl!

De seizoensgroente en fruit van juli:

Seizoensfruit:

  • Aardbeien
  • Perziken
  • Nectarines
  • Kersen
  • Citroenen
  • Kiwi’s (groene en gele uit Nieuw-Zeeland)
  • Kruisbessen
  • Meloen
  • Pruimen
  • Rode bessen

Seizoensgroente: 

  • Andijvie
  • Aubergines
  • Bloemkool
  • Champignons
  • Chinese kool
  • Courgettes
  • Doperwten
  • Komkommer
  • Paksoi
  • Peulen
  • Postelein
  • Rabarber
  • Snijbonen
  • Sperziebonen
  • Spitskool
  • Tauge
  • Tuinbonen
  • Ijsbergsla
  • Tomaten
  • Lollo rosso
  • Broccoli
  • Veldsla
  • Venkel
  • IJsbergsla

Door het Nederlandse klimaat kunnen we helaas niet alles op Hollandse bodem telen. Daarom worden een aantal groenten en fruit standaard uit anderen landen geïmporteerd, zoals bijvoorbeeld de meloen en kiwi. Sommige producten zijn ook het hele jaar te verkrijgen, maar probeer echter toch deze producten alleen seizoensgebonden te kopen, want alleen dan ben je verzekerd van een zo vers mogelijke keus en behoedt je jezelf voor ‘oud’ groente en fruit die maandenlang door onnatuurlijke middeltjes ‘vers’ worden gehouden.

Seizoensgebonden recepten:
Hydratatie is in de maand juli ontzettend belangrijk. Drink daarom veel water en probeer frisdranken eens te laten staan. Maak bijvoorbeeld deze zelfgemaakte ijsthee met de seizoensfruit citroen of deze snelle smaakmakende ijsklontjes met allerlei groente en fruit uit dit seizoen! Nog opzoek naar een gezonde zomerse snacks? Neem dan eens een kijkje bij deze gezonde avocado-dipsaus of deze simpele veganistische rauwe aardbeientaartjes! De zon zorgt er meer dan ooit voor dat we liever lui dan moe zijn, gemakkelijke en snelle gerechten zijn daarom meer dan welkom. Ken jij bijvoorbeeld al deze snelle, gezonde sperziebonensalade met noten en gedroogd fruit? Er staan ook een aantal gemakkelijke, heerlijke gerechten met broccoli op mijn blog, zoals deze veganistische glutenvrije pasta met broccoli en cashewnoten. Oh, en iets gezonds voor de BBQ? Ook dat kan, bijvoorbeeld met deze mini courgette hamburgers! Seizoensgebonden eten hoeft dus absoluut niet moeilijk en saai te zijn! De komende maand verschijnen er meerdere seizoensgebonden recepten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van alle KickstartYourHealth tips & tricks? Like dan even de facebookpagina of abonneer je voor een e-mail melding op de homepagina.

Heb jij nog een lekker en gezond recept met bovengenoemde seizoensgebonden voeding van de maand juli? Laat het me vooral weten in een comment hieronder! 

groet121
0 likes Kickstart-tips # , , , ,
Share: / / /

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close