16 oktober 2015

Persoonlijk verhaal; voeding en eczeem

Persoonlijk verhaal; voeding en eczeem
DAIRY
I’m obsessed with health! Niet omdat het een ‘hippe trend’ is of omdat ik er bewust voor gekozen heb, maar mijn passie voor het natuurlijk gezond leven heeft een persoonlijk verhaal. In het eerste deel vertelde ik al hoe eczeem mijn leven beheerste. In het tweede deel vertelde ik hoe ik de moed bij elkaar raakte om naar een homeopaat te gaan. Daar ontdekte ik wat eczeem nu eigenlijk is en hoe voeding en eczeem met elkaar verbonden zijn. Nu het derde deel waarin ik je vertel hoe ik met voeding mijn eczeem ben gaan aanpakken!
Deel 3: Hoe ik met voeding mijn eczeem genas! 

Mijn leefstijl had duidelijk een destructieve werking op mijn lichaam. Ze raakte ‘verzuurd’ en in een zure omgeving functioneren lichaamsprocessen niet meer goed. Het gevolg? Allerlei ontstekingen dus, waaronder dus ook een lekkende darm. Een lekkende darm wordt daarom ook wel een ontstoken darm genoemd wordt. Deze darm is niet meer goed in staat om voedingsstoffen op te nemen. Hoe voeding en eczeem dan toch met elkaar verbonden kunnen zijn?! Ik geef je een stukje uitleg, zodat je kunt zien hoe de vicieuze cirkel bij eczeem werkt en waar ik hem precies met voeding heb doorbroken.

Door ontstekingen in het lichaam worden aminozuren afgebroken. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwitten die het lichaam in alle facetten opbouwen en behouden. Zo heeft ook de darmwand een specifiek aminozuur die verantwoordelijk is voor de gezondheid van de darm, namelijk glutamine. Wanneer er een ontsteking in het lichaam is, probeert het lichaam dit zelf te herstellen. Hiervoor komen de witte bloedcellen tot hun redding, maar om hun werk te kunnen doen verbruiken zij weer het aminozuur glutamine en inderdaad, die heb je nu juist al veel te weinig! Dit is de vicieuze cirkel van eczeem.

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is en dat is vaak ook wat we direct bij gezondheidsproblemen gaan doen, maar hoe specifiek doen we dit eigenlijk? Want weet jij welke klacht welke voeding nodig heeft? De darm heeft naast glutamine ook nog meer specifieke mineralen en vitamine nodig om zichzelf te kunnen herstellen/gezond te houden. Ook zijn er specifieke voedingsmiddelen die de darm weer ‘aanvallen’. Weet jij ze? Nee, dat dacht ik al en ik wist het ook niet.

Eczeem heeft daarom een specifiek voedingspatroon nodig, een darmhelend voedingspatroon. De focus van mijn behandeling lag daarom dus ook eerst op het herstellen van mijn darmslijmvlies. Met de juiste bouwstoffen zouden mijn darmen weer hersteld kunnen worden, wat zou betekenen dat mijn voeding mijn lichaam weer kon bereiken (voedingsopname) en zo de vicieuze cirkel van eczeem doorbroken zou worden.

Naast het aminozuur glutamine zijn omega 3, het mineraal zink en vezels belangrijke darmslijmvlies helende voedingstoffen. Deze moesten dus volop in mijn voedingspatroon aanwezig zijn. Hoe ik dat deed? Ik geef je een grove overzicht van mijn behandeling:

1. Voedsel allergietest:
Ik testte mezelf op voedselallergieën en stopte met het eten van deze voedingsmiddelen. Allergieën geven namelijk een reactie in de darm die ook tot gaatjes in het darmweefsel kunnen leiden of de darm ‘onrustig’ maken.

2. Probiotica:
Om de disbalans in mijn darmen sneller op te hevelen nam ik een dagelijkse dosis heilzame bacteriën in. Goede bacteriën bestrijden namelijk de slechte schadelijke bacteriën.

3. Vezelinname vergroting:
Gezonde bacteriën leven op de voor de mens onverteerbare vezels en vermenigvuldigen hierdoor. Dit willen we hebben bij eczeem! Daarom ging ik bewust meer voedingsmiddelen met vezels eten.

4. Goede vetzuren toevoegen:
Naast het feit dat omega 3 een darmhelende stof is, had ik door de jaren heen al een fix tekort opgebouwd. Naast het eten van de gewone voeding met omega 3, gingen we dit tekort ook aanvullen met krill olie capsules (vis oliën), want soms is voeding gewoonweg even niet voldoende.

5. Suikervrij eten:
Suiker is een vitaminerover en vitamines hebben we juist bij een lekkende darm/eczeem hard nodig. Daarom begon ik met het elimineren van suiker uit mijn voeding.

6. Groente inname vergroten:
Vitamines en mineralen halen we vooral uit groente. Daarom ging ik bewust meer groenten eten en met name de glutamine-houdende groenten! Om groente gemakkelijker binnen te krijgen begon ik met het persen van groentesappen.

7. Vermijden lichaamsvreemde stoffen en bewerkte voeding: 
Vreemde stoffen roepen ongewenste afweerreacties op in het lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de chemische e-nummers, maar ook medicijnen als antibiotica en anticonceptie vallen hieronder. Bewerkte voeding is door het bewerkingsproces arm aan vitaminen en mineralen en rijk aan ongezonde vetten en zouten. Bepaalde verwerkingsprocedures kunnen ook toxische en carcinogene verbindingen in het voedsel veroorzaken. Ik begon daarom zo puur en onbewerkt mogelijk te eten. Hiervoor liet ik ook melkproducten en de producten met gluten zoveel mogelijk staan. Ook stopte ik uiteindelijk met de anticonceptiepil.

8. Basische voeding:
Het lichaam heeft een eigen PH waarde en om te voorkomen dat mijn lichaam weer ‘zuur’ werd, leerde ik de PH waardes van de verschillende voedingsmiddelen kennen. Zo leerde ik mezelf bewuste voedingskeuzes te maken.

Voeding en eczeem zijn dus absoluut met elkaar verbonden. En gelukkig ook, want na alle eindeloze zalfjes en medicijnen heeft het veranderen van mijn voedingspatroon mijn eczeem wel weten te genezen. Best pijnlijk eigenlijk dat deze oplossing al die tijd recht onder mijn neus lag. Jammer genoeg was er voor mij niemand met deze deskundigheid in mijn omgeving om mij hierop te wijzen. Ik heb jarenlang geloofd dat er geen oplossing voor mijn eczeem was. Uiteindelijk heb ik mezelf hierin ook geschoold en hoop ik met mijn verhaal meer bewustzijn over voeding en eczeem te creëren. Ik weet hoe vervelend eczeem kan zijn. Dus heb jij eczeem en mocht je nog niets aan je voeding hebben veranderd, dan zou ik dat absoluut gaan proberen! Het veranderen van je voedingspatroon is even een klus, maar het is absoluut mogelijk. Een proces waar je serieus mee om moet gaan. Zo heb ik geprobeerd te leven met anticonceptie, maar mijn eczeem bleef hierdoor toch in kleine mate aanhouden. Ik kies dan toch voor mezelf en dat heeft me uiteindelijk ook beloond! 

Wil je meer info over eczeem en voeding? Neem dan gerust contact met mij op. Door mijn eigen persoonlijke ervaring, heb ik mezelf hierin gespecialiseerd en hoop ik anderen te kunnen helpen.

0 likes Diary # , , , , , , ,
Share: / / /

4 thoughts on “Persoonlijk verhaal; voeding en eczeem

  1. Ingelise schreef:

    Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb ook enorm last van eczeem, en inderdaad ook veel minder last sinds ik mijn voedingspatroon veranderde. De truc? Ik blijk helemaal niet zo goed tegen koemelk te kunnen. Geen dokter die daar ooit aan dacht. Altijd maar gewoon hormoonzalfjes.

    Mijn persoonlijke dieet komt dan ook uit op iets heel simpels: gebalanceerd en bijna helemaal veganistisch eten. Alleen vis heb ik niet uit mijn dieet verbannen. Genoeg drinken en vooral geen alcohol drinken werken daar prima bij. En vitaminen bijslikken. Dat laatste vooral omdat het lastig is vlees en koemelk helemaal te bannen als je vaak met anderen eet of uit eten gaat en ik drank mezelf nou eenmaal niet ga onthouden. 😉 Goed slapen en sporten doen ook wonderen.

    Fijn dat ook jij een oplossing hebt gevonden!

    1. Hi Ingelise, wauw wat mooi dat jij ook een oplossing gevonden hebt! Eczeem is echt zo ontzettend vervelend, dat gun je gewoon niemand toe! Koemelk was bij mij ook een van de boosdoeners, maar vooral suiker! Het is natuurlijk een balans in het hele leven zoals je zegt goed slapen, water drinken, gezond eten en ook voldoende bewegen. Helemaal van de alcohol doe ik zelf ook niet, maar ik tref dan wel goede voorbereidingen zoals een groentesapje en voldoende vitamine C. Bedankt voor je verhaal! 🙂

  2. Eric schreef:

    Ben zelf ook al jaren bezig met voeding en de effecten ervan op het menselijk lichaam. Van het eczeem op mijn handen ben ik nu al een poosje af. Maar ik heb nog steeds behoorlijk last van een schilferige hoofdhuid. Waarbij ook mijn voorhoofd en zelfs een beetje het gebied rond mijn ogen dapper meedoen.
    Heb jij hier nog tips voor?

    1. Hi Eric, wat vervelend dat je er nog last van hebt! Om jouw vraag goed te beantwoorden heb ik wel wat meer voorinformatie nodig. Als je bijvoorbeeld wel al gezond eet, dan zou het ook aan een omega 3 tekort kunnen liggen, maar wat voor jou gezond eten is, kan voor mij weer anders zijn. Het is heel persoonlijk en niet te vergeten hoe bewust eet je gezond, want echt overal worden ongezonde hulpstoffen toegevoegd, heb jij ze al door? Ik zou je aanraden om anders een keer een (eenmalig) consult bij me te nemen. Het kan aan een allergie liggen, vitamine tekort, verzurende voeding, te veel vlees etc..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close