20 oktober 2015

Nori sandwich (broodvervanger)

Nori sandwich (broodvervanger)
HEALTHY SWITCH | NORI SANDWICH (BROODVERVANGER)
Als je er sushi van kunt maken, dan kun je er ook een gezonde en voedzame boterham van maken! Voor veel mensen bestaat het voedingspatroon uit brood. Brood wordt echter vaak gezoet en is voornamelijk een lege koolhydraat. Het werkt eerder vullend, dan voedend. Gezonde broodvervangers zijn er echt genoeg, je moet er alleen even naar opzoek gaan. Een nori sandwich is een goed voorbeeld van een gezonde broodvervanger. Nori vellen worden gemaakt van zeewier en zijn daardoor rijk aan jodium, een gezonde zoutsoort die ook in de vorm van het gewone tafelzout aan ons brood wordt toegevoegd. De angst voor een jodium tekort is dus absoluut geen reden meer om niet te durven stoppen met brood. Naast het feit dat het jodium uit zeewier een gezondere zoutsoort is, is de nori sandwich ook een bron van omega 3. Deze gezonde broodvervanger is dus perfect voor veganisten om toch voldoende omega 3 binnen te krijgen.
Gebruik nori vellen als gezonde broodvervanger en maak eenvoudig en snel een heerlijk gezonde nori sandwich!

Nori sandwich (broodvervanger)

(voor 2x nori sandwich)

  • 1 nori vel
  • Beleg naar keuze

Voor het maken van een nori sandwich neem je 1 nori vel die je belegt naar keuze. Vouw de nori vel dan dubbel in een driehoek vorm en snijdt door midden. Voilà,  twee nori boterhammen!

Wat ik zelf een heerlijke nori sandwich combinatie vindt, is avocado, verse dille kruiden en gerookte wilde zalm. Voor de vega’s onder ons; een geprakte avocado alleen is ook al heerlijk!

nori-sandwich-met-zalm

Cherry’s choice:

  • Nori vellen @Albert Heijn
    *Nori vellen worden in iedere supermarkt aangeboden. Ze staan in het ‘sushi do it yourself’ schap.

Brood is over het algemeen gezien vooral een lege koolhydraat. Ja, het geeft je inderdaad wel vezels en die hebben we ook dagelijks nodig, maar brood heeft echter meer nadelen dan voordelen. Het bevat gluten en net perse dat maakt het ongezond, het is vooral de fytinezuur die in brood voorkomt. Dit stofje bindt namelijk mineralen en vitaminen aan zichzelf en gooit het als het ware je lichaam uit. Zonde! Daarnaast wordt brood vaak gezoet en vaak zelfs met meerdere suikersoorten. Brood geeft je weliswaar wel vezels en voornamelijk een aantal vitaminen B, maar dit kunnen we ook terugvinden in een hoop andere voedingsproducten. Wat dacht je van fruit, groenten en boekweitproducten? Boekweit komt qua structuur dichtbij tarwe, het bevat namelijk ook vezels en een hoop vitaminen B, maar bevat gelukkig geen gluten en fytinezuur! Het is ook nog eens super betaalbaar. Met boekweitmeel kun je heel gemakkelijk zelf boekweitwraps maken die je dus als gezonde broodvervanger kan maken. En net zoals met de gewone boterham, kun je ook met de nori sandwich eindeloos variëren. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen laten zien dat broodvervangers absoluut niet moeilijk, duur en onsmakelijk hoeven te zijn. Meer inspiratie voor broodvervangers nodig? Bekijk dan ook eens deze komkommer sandwich, appel sandwich en peren crumble

Vond je dit een leuk recept en wil je verder op de hoogte gehouden worden? Like KickstartYourHealth dan op Facebook of abonneer je op een e-mail kickstart-update via de homepagina.

Benieuwd hoe mijn eetpatroon er verder uitziet? Via Instagram geef ik je een kijk in mijn voedingspatroon. Ik laat je zien dat gezond eten absoluut niet duur, moeilijk en vervelend hoeft te zijn.

groetjess2
0 likes Healthy meals , Healthy switch # , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

2 thoughts on “Nori sandwich (broodvervanger)

  1. Lilian schreef:

    Dit eet je waarschijnlijk niet uit het vuistje want volgens mij rolt alles er dan uit? 😀
    Ik eet mijn nori vellen ook altijd met avocado en zalm. En voor degene die biologische eieren eten, is ook lekker om een omeletje te bakken en dan in combinatie met avocado en zalm op een nori vel, vult het ook gelijk wat meer.

    1. Haha ja ligt eraan hoe rijkelijk je ze belegd. Mes en vork zijn wel handig! Leuke combinaties die je omschrijft! Bedankt voor het delen Lilian.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close