24 juli 2015

Gezonde sushi van quinoa

Gezonde sushi van quinoa
GEZOND ALTERNATIEF | QUINOA SUSHI 
Veel ingrediënten die in sushi worden gebruikt zijn erg gezond voor je, maar er worden ook een aantal ongezonde ingrediënten aan sushigerechten toegevoegd. Dit zijn voornamelijk de sausjes en het toegevoegde suiker om de rijst kleefbaar te maken. Witte rijst is ook relatief arm in voedingsstoffen en de kwaliteit van de sushi vis is ook enorm belangrijk. Kweekvis wordt gemanipuleerd; hormonaal behandeld, krijgt antibiotica en heel ander voer toegediend. Vis is over het algemeen gezond, maar je kunt begrijpen dat het op deze manier niet meer zo is. Ik ben gek op vis en al helemaal verliefd op sushi. Sushi kan heel gemakkelijk gezond zijn als je het zelf maakt, want alleen dan heb je controle over wat erin gaat. Gezonde sushi maak je dus lekker thuis! En het is echt niet moeilijk.
Zelf gezonde sushi maken van quinoa en wilde vis, gemakkelijk en veel gezonder! 

*Voor het maken van deze gezonde sushi van quinoa heb je een steelpannetje nodig om de quinoa in te koken. Verder kun je gebruik maken van een sushi rolmatje, maar het kan ook zonder (challenge!).

Natuurlijk kun je helemaal je eigen invulling aan de quinoa sushi geven. Daarom schrijf ik het recept in een wat algemenere vorm. Mocht het niet duidelijk zijn, plaats dan gerust je vragen hieronder bij het recept!

Gezonde sushi van quinoa

(voor ongeveer 5 quinoa sushi rollen)

  • 200 gram quinoa
  • 5 norivellen
  • Inhoud naar keuze: 100 gram wilde zalm, halve komkommer, 1 avocado, half blik tonijn, gezondere mayonaise, cayenne peper
  1. Kook de quinoa volgens de bereidingswijze van de verpakking en laat het dan uitlekken in een zeef met daaronder een vel keukenrol. Hierdoor wordt de quinoa niet kurkdroog en hoef je de quinoa niet perse kleverig te maken met ongezonde toevoegingen.
  2. Maak dan de inhoud van de quinoa sushi klaar. Snijdt alle sushi ingredienten in repen; de komkommer, zalm, avocado. Als het kan, snijdt je ze in repen die net zo lang zijn als een norivel (zie hieronder afgebeeld). Voor de spicy tuna inhoud, mix je naar smaak in een kommetje de tonijn met cayenne peper.
  3. Neem dan een norivel voor je en smeer deze eventueel lichtelijk in met mayonaise. Dit geeft een ietwat romige smaak en houdt de quinoa beter op zijn plek.
  4. Beleg de norivel dan met een laagje quinoa en houdt het onderste en bovenste randje vrij (plakranden).
  5. Leg de sushi inhoud naar keuze erop. Je kunt verschillende quinoa sushi rollen maken.
  6. Rollen! Neem de onderste plakrand en leg het over de sushi inhoud, rol hem dan op deze manier strak op. Plak de sushi rol dicht door het bovenste randje een beetje vochtig te maken met water of nog wat mayonaise.
  7. Gebruik dan een scherp mes om de quinoa sushi rol te verdelen in kleine gezonde quinoa sushi’s.
  8. Serveer de gezonde sushi van quinoa met een dip van sojasaus en wasabi. Smakelijk eten!

Tips voor gezonde sushi bij je thuis:

  • Kies voor wilde vis.
  • Kies voor biologische ingrediënten.
  • Voeg ook groente toe zoals avocado, wortel en sla.
  • Gebruik uitsluitend alleen wasabi en gember die 100% natuurlijk zijn (zonder toevoegingen!).
  • Gebruik uitsluitend gefermenteerde sojasaus.
  • En check uiteraard alle ingrediënten op puurheid door de ingrediëntenlijst na te lezen. De kant en klare zeewiersalade in de supermarkt bevat namelijk behoorlijk wat toevoegingen.

Tips voor gezonde sushi in een restaurant:

  • Kies voor sashimi, hier komt namelijk geen rijst aan te pas!
  • Probeer zo min mogelijk gefrituurde gerechten (tempura) te nemen.
  • Vraag om andere sojasaus, eventueel de groene kikkoman.
  • Drink veel water om afvoer van afvalstoffen te stimuleren.

Cherry’s choice:

  • Biologische AH quinoa @Albert Heijn
  • Saitaku Sushi norivellen @Albert Heijn
  • Wilde zalm @Lidl
  • Biologische komkommer @Albert Heijn
  • John West blik wilde tonijn @Albert Heijn
  • Belze mayonaise @Jumbo
  • Biologische cayenne peper @Albert Heijn
  • Lima korianders en wasabi soja saus @Ekoplaza

Door sushi te bereiden met quinoa verhoog je de voedingswaarde van dit gerecht. Quinoa is rijk aan eiwitten en andere vitaminen en mineralen. De welbekende witte rijst waar de originele sushi van gemaakt wordt is een bewerkte rijstsoort. Rijst heeft van nature namelijk niet zo’n spier witte kleur. De witte rijst is daarom eigenlijk meer een vuller, een lege koolhydraat zonder vitaminen en mineralen. Zilvervliesrijst is een rijstsoort die het minst bewerkt is. Echter is quinoa voedingstechnisch interessanter dan rijst, daarom deze quinoa sushi. Maak sushi van verse wilde vis, zodat je de garantie hebt dat de vis niet ‘bewerkt’ is. Je weet natuurlijk niet wat vissen in de zee eten, maar dat zullen vast geen hormonen en kleurstoffen zijn. Heb jij wel eens gezonde sushi van quinoa gemaakt? Ik zou het heel leuk vinden als je een comment achterlaat! 

Leuke post? Blijf op de hoogte door Facebook of abonneer je op een e-mail melding op de homepagina!

groetjess2
0 likes Healthy meals , Healthy switch # , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

One thought on “Gezonde sushi van quinoa

  1. Mylou schreef:

    Wat slim om quinoa te gebruiken! Ziet er erg goed uit :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close