19 januari 2015

Gezonde sladressing (glutenvrij & suikervrij)

Gezonde sladressing (glutenvrij & suikervrij)
GEZOND ALTERNATIEF | DE KANT EN KLARE SLADRESSING 
Gebruik jij een kant en klare sladressing over je salade? Wist je dat je dan al gauw van je portie groente, een portie suiker maakt? De meeste kant en klare salade dressings barsten namelijk van de toegevoegde suikers/zoetstoffen, kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Naar mijn mening allemaal ingrediënten die niet in een sladressing horen te zitten, dus tijd om hier een healthy switch aan te geven! Een salade is namelijk een gemakkelijke en lekkere manier om aan je dagelijkse portie groente te kunnen voldoen. Hoe ik mijn salade dan groen houd?
Ik maak eenvoudig en snel mijn eigen gezonde sladressing! Suikervrij, glutenvrij, vegan en soms ook lactosevrij/zuivelvrij! 

Een eigen gezonde sladressing maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, want wist je dat soms al 1 ingrediënt voldoende is? Namelijk een scheutje olijfolie of balsamico azijn. Of het sap van halve citroen, limoen of sinaasappel! Wil je nu toch een sladressing-mix? Lees hieronder dan mijn 5 meest eenvoudige, gangbare, gezonde sladressings. Vanuit deze basisrecepten kun je eindeloze gezonde sladressing-combinaties maken.

5 x gezonde sladressing

1. Balsamico-olijf dressing:

Met maar 2 basisingrediënten een gangbare gezonde sladressing.

  • Balsamico azijn
  • Olijfolie

2. Yoghurtdressing:

Met maar 2 basisingrediënten een frisse, gangbare, gezonde, basis-yoghurtdressing.

  • Yoghurt (plantaardige yoghurt)
  • Citroensap en/of limoensap
  • Uitbreidingstip: om de smaak van de sladressing wat te specificeren, kun je er ook nog vers gesneden kruiden, zoals munt en koriander aan toevoegen. Ook kun je de sladressing wat dikker maken door er een geprakte avocado aan toe te voegen. Yoghurt, munt, avocado en limoensap vormen samen bijvoorbeeld een lekkere combinatie!

3. Honing-mosterd dressing:

Met maar 3 ingrediënten een gezonde honing-mosterd dressing.

  • Honing
  • Mosterd
  • Olijfolie
  • Uitbreidingstip: wil je een wat mildere honing-mosterd dressing? Dan kun je er ook nog een scheutje citroensap of azijn aan toevoegen.

4. Sinaasappel dressing:

Met maar 1 ingrediënt, een fruitige sladressing.

  • Sinaasappelsap
  • Uitbreidingstip: een scheutje olijfolie maakt deze fruitige sladressing wat dikker van structuur en een vleugje limoen maakt het wat frisser van smaak.

5. Oosterse sladressing:

Met maar 2 ingrediënten, een oosterse dressing.

  • Soya saus
  • Sap van limoen of citroen
  • Uitbreidingstip: om deze dressing een wat meer specifieke smaak te geven, kun je er nog een andere specifieke olie zoals sesamolie aan toevoegen. Wil je deze dressing wat meer zoet-zuur maken? Voeg er dan wat honing aan toe.

Speel zelf even met de juiste hoeveelheden, dit is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid salade die je bereidt. Ik heb de ingrediënten op chronologische volgorde geschreven (meest-minst). Neem een kommetje en voeg de ingredienten per eetlepel toe en proef tussendoor.

Zoals je ziet is het zelf maken van je eigen sladressing een kleine moeite en op deze manier houdt je je salade gezond. Niet alleen is het suikergehalte een probleem in de kant en klare sladressings, maar ook de kwaliteit van de gebruikte oliën. De meeste oliën die in een kant en klare sladressings worden verwerkt zijn namelijk vaak bewerkte oliesoorten. Oliën zijn een goede bron van gezonde onverzadigde vetzuren en je doet er dan ook goed aan om ze aan je salades toe te voegen. Echter hebben de bewerkte olien door het raffinage-proces deze gezonde vetzuren verloren, veranderen hierdoor in een verzadigde vetsoort en werken daardoor ontstekingsbevorderend! Zonnebloemolie is geen gezonde keuze. Olijfolie is daarentegen wel een gezonde oliesoort, mits deze natuurlijk onbewerkt is. De ‘extra vierge’ versie is niet bewerkt en bevat daardoor nog zijn gezonde vetzuren. Wil je meer gezondheid? Vergeet dan niet dat gezondheid zich ook in deze kleine hoekjes bevindt. Het zelf maken van je eigen sladressing is een kleine moeite, maar met deze kleine stap kun je gemakkelijk meer gezondheidswinst behalen. Dat geldt ook voor kant en klaar gekruid vlees! Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd hebt! 

Vond je dit een leuk recept en wil je verder op de hoogte blijven? Like KickstartYourHealth dan op Facebook, abonneer je op een e-mail kickstart-update via de homepagina en volg mijn eetpatroon via instagram.

groetjess2
0 likes Healthy switch # , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

8 thoughts on “Gezonde sladressing (glutenvrij & suikervrij)

  1. Mariëlle schreef:

    Mmm ik krijg weer zin in salade. Als ik op mezelf ga, dan ga ik mezelf dit aanleren!

    1. Haha ja zo kun je weer eens lekker en gezond je salades maken 🙂

  2. Daphne schreef:

    Ik vind de honingmosterddressing wel heel lekker! In de kant en klare zit vaak zo veel suiker.

    1. De honing mosterd dressing doet het inderdaad altijd goed in salades! In de winkel ben ik deze nog nergens suikervrij tegengekomen…

  3. Mike schreef:

    Die fruitige sladressing: is dat niet heel waterig?

    1. Mike, het is de bedoeling dat je het goed afstelt op de hoeveelheid salade, dan kan het nooit waterig worden. Dus altijd per eetlepel aan de salade toevoegen. We zijn natuurlijk gewend dat saladedressings dik van structuur zijn, maar het is echt een kwestie van om-denken. Dikke salade dressings zijn ook vaak opgevuld dmv kunstmatige toevoegingen.

  4. janine schreef:

    Weet je ook hoe lang ze te bewaren zijn? Het lijkt me zo handig om wat meer te maken en in een glazen flesje in de koelkast klaar te hebben staan.

    1. Hi Janine, oeh dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, sorry. Alles wat vers is, neemt per dag in kwaliteit en smaak af. Diegene met citroensap blijven wel iets langer goed, dit is namelijk een soort van natuurlijk conserveermiddel. Hoop dat je hier iets mee kunt! Anders gewoon even zelf uitproberen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close