30 april 2015

Gezonde mueslirepen (glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, vegan)

Gezonde mueslirepen (glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, vegan)
HEALTHY SWITCH | GEZONDE MUESLIREPEN
Een suikervrije leefstijl hoeft niet te betekenen dat je niet meer lekker kunt snacken. Je kunt namelijk op verschillende manieren nog gezonde, suikervrije tussendoortjes nemen. Hoe ik dat doe? Ik maak bijvoorbeeld eenvoudig mijn eigen gezonde mueslirepen! Wat dacht je bijvoorbeeld van chocolade hazelnoot repen? Klinkt goed toch en dat kan met dit recept helemaal suikervrij, want de mueslirepen zijn namelijk gezoet met echte bananen, dus er is geen geraffineerde suiker nodig! Daarnaast kun je deze gezonde mueslirepen ook glutenvrij maken, door glutenvrije havermout te nemen. De mueslirepen zijn helemaal veganistisch, zuivelvrij en helemaal gezond! Tsja, soms kun je het maar beter zelf maken en het mooie van dit recept, is dat het ook nog eens super eenvoudig is!
Maak nu eenvoudig en snel jouw eigen gezonde mueslirepen met maar 2 basis ingrediënten! 

Met dit recept kun helemaal jouw eigen gezonde mueslirepen samenstellen, want de basis bestaat namelijk alleen uit banaan en havermout. Vul ze daarna verder op met wat je maar wil!

Gezonde mueslirepen recept

(voor ong. 10 gezonde mueslirepen)

  • 300 gram havermout
  • 2 bananen
  • Vulling naar keuze: fruit/noten/specerijen/zaden
  1. Verwarm de oven op 175 graden.
  2. Prak de bananen en voeg dan de havermout langzamerhand toe, mix tot een soort ‘beslag’ (dit kan gewoon met een vork).
  3. Voeg dan eventueel je eigen ‘vulling’ naar keuze toe.
  4. Bekleed dan een bakplaat met bakpapier. Vorm daarop repen van het gevulde beslag en plaats de repen voor ongeveer 20 min. in de oven.

*De hoeveelheid havermout is afhankelijk van de grootte van je bananen en van de hoeveelheid eigen vulling. Probeer daarom de havermout langzamerhand toe te voegen, totdat het ‘beslag’ vol is. Zelf gebruik ik 2 grote bananen en ongeveer 300 gram havermout (volledige of gehalveerde vlokken).

Houdbaarheid zelfgemaakte mueslirepen:
Deze zelfgemaakte mueslirepen zijn vers en blijven daarom maar beperkt houdbaar. Voor deze zelfgemaakte gezonde mueslirepen geldt een houdbaarheid van een week, mits gekoeld en afgesloten bewaard.

Mijn favoriete gezonde mueslirepen top 3:

  • De fruitige rozijnenreep:
    Stukjes peer, gele rozijnen en een snufje kaneel.
  • De chocolade hazelnootreep:
    Sultana rozijnen, stukjes hazelnoot en cacao poeder.
  • De pindakaasreep:
    Een flinke lepel pindakaas.

Cherry’s choice: 

  • Smaakt biologisch havermout @Plus
  • Fairtrade biologische bananen @Albert Heijn
  • Biologische peren @Albert Heijn
  • Ongezwafelde sultana rozijnen @Ekoplaza
  • Biologische hazelnoten @Ekoplaza
  • It’s Amazing rauwe cacao poeder @Ekoplaza
  • Krekeltje biologische pindakaas @Ekoplaza

Met dit recept kun je gemakkelijk afscheid gaan nemen van alle ‘niet zo gezonde’ repen, want wist je bijvoorbeeld dat een reep van ‘Eat Natural‘ maar liefst 4 geraffineerde suikerklontjes bevat? Suikervrije mueslirepen vindt je in onze supermarkten helaas nog niet en dan moet je soms creatief worden. Zo bedacht ik dit gezonde mueslirepen recept. Het mooie van dit basisrecept is dat je vanuit hier heel veel verschillende combinaties kunt maken. Beperk je bij het maken van de mueslirepen niet alleen tot noot- of graansoorten, ook gedroogd fruit en kruiden zijn een heerlijke aanvulling! Wees creatief en creëer je eigen gezonde mueslirepen. Bekijk ook eens deze vegan apple crumble repen. Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb. Gezond eten is niet moeilijk, duur of onsmakelijk. 

Vond je dit een leuk recept en wil je verder op de hoogte gehouden worden? Like KickstartYourHealth dan op Facebook of abonneer je op een e-mail kickstart-update via de homepagina. Via Instagram geef ik je een kijk in mijn voedingspatroon.

groetjess2
0 likes Healthy snacks , Healthy switch # , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

14 thoughts on “Gezonde mueslirepen (glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, vegan)

  1. Wilmke schreef:

    Pff Eat Natural is inderdaad niet echt gezond. Vind ze wel lekker, maar neem ze nu niet meer. Deze zijn makkelijk zeg! Ga ik echt maken 😉
    X Wilmke
    http://Www.winwonderland.com

    1. Marketing is goed met zulke trucjes he! Maar gelukkig heb je nu een gezond alternatief gevonden 😀 Trouwens, nog gefeliciteerd met je 1 jarig blog-bestaan! 🙂 Liefs, Cherry.

  2. Ria schreef:

    Ik dacht dat havermeel of havermout niet glutenvrij is. Een goed alternatief is boekweitmeel, maar die ben ik nog niet in vlokken tegen gekomen.
    liefs, Ria

    1. Hi Ria,

      Bedankt voor je berichtje! Boekweit is ook een goed idee, alleen heeft het een iets wat aparte smaak dan havermout. Er bestaan wel boekweitgrutten, die kun je misschien wel lichtelijk vermalen in een blender? Havermout heb je echter wel in glutenvrije vorm, onderaan bij ‘Cherry’s choice’ staat het merk en het verkooppunt beschreven.

  3. Iep schreef:

    Hhhm, klinkt heerlijk!
    Liefs Iep

  4. Mariëlle schreef:

    Ik eet nu de zonnatura repen die puur noten zijn, tenminste ik denk dat ze goed zijn haha, ik zie verder niets fouts op de verpakking staan. Maar deze wil ik ook echt eens gaan maken, hoe easy!

  5. Tessa schreef:

    Lijkt me lekker! Maar hoeveel gram is 1 kopje dan ongv?

    1. Hi Tessa, je stelt een hele goede vraag. Ik heb het even in ‘grammen’ verbeterd, is wat duidelijker inderdaad. Bedankt voor je oplettendheid 🙂 1 kop is ongeveer 100gram. Je kunt zelf tijdens het maken van het ‘repen beslag’ aanvoelen of het beslag te dik of te dun is. Succes!

  6. Sabine schreef:

    ziet er heel goed uit, ga ze komende week zeker maken! Hoe en hoelang bewaar jij ze? Zou top zijn voor een studieweek om ze op zondag te bakken 🙂

    1. Hi Sabine, ze zijn precies goed een voor een hele studieweek 😀 haha. Ik bewaar ze zelf altijd maximaal een week. Dan wel in een gesloten ruimte (een bakje) in de koeling. Succes 🙂

  7. Diny schreef:

    Vandaag heb ik de mueslirepen gemaakt.Althans geprobeerd.Volgens mij klopt de verhouding havermout en bananen niet.Volgens het recept 2 bananen op 400gr havermout.Ik heb 100gr havermout gebruikt en 2 bananen
    en nog wat andere vulling maar het was erg droog en viel enigszins tegen qua smaak.

    1. Hi Diny! Heh, wat een vervelende ervaring… Jammer. Ik probeer even te denken waar het aan zou kunnen liggen… Had je misschien hele kleine bananen? Mijn ervaring is wel dat ik er zo’n 300 tot 400 gram havermout in verwerk. Heb ook vrij grote bananen, gebruik ook volle vlokken of de minder grove soort. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel ‘extra’ vulling je erin wilt verwerken. Dat zijn bij mij altijd kleine hoeveelheden. Minder havermout kan natuurlijk ook gewoon, dat is gewoon even proberen. Maar als ze qua smaak al niet lekker liggen, dan gaat het over? In ieder geval bedankt voor je berichtje! Hopelijk vindt je op deze blog een andere passende snack voor je!

  8. Mirjam schreef:

    Ik heb een poosje geleden ook eens zoiets als deze muslirepen gemaakt. Qua smaak waren ze toen wel okè, maar qua structuur en bite was het net een lap leer. Wat taai en slap en niks geen lekkere bite.
    K ben een beetje bang dat ik dat weer krijg, en liemand ze dus uiteindelijk eet….. Dus vandaar mijn vraag hoe deze zijn qua bite…

    1. Hi Marjam, kan me voorstellen dat je hier dan wat huiverig voor bent, goed dat je het vraagt! Heb je er wel eens knapperige noten aan toegevoegd? Dan krijg je wel meer een bite! Zonder toevoegingen (anders dan de banaan en havermout) zijn ze idd niet echt knapperig. Hazelnoten met krantjes bijvoorbeeld vind ik zelf heerlijk! Je kunt ook een kleine portie maken als test, zonde om straks idd alles weg te gooien. Ik zal eens gaan nadenken over een knapperig repen recept….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close