22 mei 2016

Gezonde frisdrank vervanger: Ranja

Gezonde frisdrank vervanger: Ranja
GEZONDE DRINKRECEPTEN | GEZONDE RANJA 
Een frisdrank bestaat voornamelijk uit (koolzuurhoudend) water, suikers en aroma’s. De meeste frisdranken danken dan ook hun smaak aan kunstmatige stoffen, want wist je dat er zit soms helemaal geen of maar zeer weinig echt fruit inzit? Wat is mijn gezonde frisdrank vervanger? Water! Maar soms verlang je gewoon naar een lekker smaakje, toch? Daarom bedacht ik een recept voor een gezonde ranja, de ultieme frisdrank vervanger. Deze gezonde ranja werkt net zoals dat je het welbekende scheutje caravan cevitam aan je water toevoegt. De rode van deze gezonde ranja komt van de toevoeging van echte verse rode bieten. Geen rode bieten fan? Je proeft ze haast niet hoor, want door de toevoeging van appel, citroen en ananas krijgt deze ranja een heerlijke zacht-zoette smaak. Boordevol gezonde vitaminen en mineralen van echt fruit en groente!
Een verse zelfgemaakte gezonde ranja met 4 ingrediënten! Rijk aan vitaminen en mineralen afkomstig uit echt vers fruit en groenten. 

*Voor het maken van deze gezonde ranja heb je een (slow)juicer nodig. Dit recept is onderdeel van mijn zelfgemaakte driedaagse detox sapkuur.

Recept gezonde ranja

(Voor 1 liter gezonde ranja)

  • 750 ml water
  • 1 a 2 rode bieten
  • 1 appel
  • halve citroen
  • 5 cm ananas

Juice alle groente en fruit bij elkaar uit en voeg daaraan het water toe.
*De hoeveelheid water is afhankelijk van hoe sterk je de ranja wilt hebben, dat kun je natuurlijk naar eigen smaak veranderen.

Variatietip gezonde ranja:
Voor deze gezonde frisdrank heb ik gekozen voor de combinatie van ananas, appel, citroen en rode bieten. Natuurlijk kun je ook afwisselen door ingredienten weg te laten of andere ingredienten toe te voegen. Al een klein scheutje ananassap in je water geeft al een heerlijke smaak aan je water. Probeer dan ook eens kokoswater in plaats van water te nemen. Het voordeel van kokoswater is dat dit water rijk is aan verschillende mineralen en vitaminen. Voeg hier nog een scheutje ananas aan toe en je hebt een heerlijk gezonde frisdrank!

Houdbaarheid gezonde ranja:
Het blijft verse voeding en dus heeft deze ranja een houdbaarheid van maximaal een week in de koeling. De ranja is het langste houdbaar wanneer je de ranja in een luchtdichte en lichtdichte fles bewaard. Dit om zoveel mogelijk oxidatie (afname van kwaliteit en vitaminegehaltes) tegen te kunnen gaan, zo kun je de houdbaarheid van verse producten maximaliseren. Oxidatie vindt plaats bij licht, zuurstof en warmte. Hoe sneller je de ranja opdrinkt, hoe meer vitamines en mineralen er in zullen zitten. Daarom consumeer ik de ranja binnen 3 dagen. Heb je nu geen lucht-, lichtdichte fles? Wikkel dan wat zilverfolie om het flesje heen. Ga je de ranja meerdere dagen gebruiken, verdeel de ranja dan ook in meerdere flesjes. Zodat je de flesjes op de dag van consumptie pas hoeft aan te breken. Want hoe vaker je de fles ranja open doet, hoe meer oxidatie kan gaan plaatsvinden.

gezonde-ranja-recept

Cherry’s choice:

  • Gefilterd water
  • Biologische rode bieten @Albert Heijn
  • Biologische appel @Albert Heijn
  • Biologische citroen @Albert Heijn
  • Biologische ananas @Ekoplaza

Het is verleidelijk om een fles ongezonde ranja open te trekken, wat lang goed blijft en direct smaak geeft aan je water, maar je hebt nu hopelijk gezien dat het simpelweg gezonder kan met deze zelfgemaakte gezonde ranja van echt vers sap uit fruit en groenten. De focus voor een gezond lichaam zit hem voornamelijk in de inname van voldoende vitaminen en mineralen. Dit gezonde ranja recept zal je daarbij ondersteunen en je kunt het verspreiden over de gehele dag, zodat je altijd gemakkelijk waar dan ook je vitaminen en mineralen gehaltes kunt aanvullen. Dit is mijn ultieme gezonde frisdrank die ik overal mee naartoe neem. De ananas is de zoetmaker van dit ranja ranja recept. Wist je dat ananas een oppepper voor je gemoedstoestand is? Het bevat namelijk de neurotransmitter serotonine en tryptofaan, dit zijn natuurlijke stofjes die je stemming verbeteren en van nature in onze hersenen voorkomen. De aanmaak van deze ‘geluksstofjes’ worden gestimuleerd door gezonde voeding en bewegen, dat verklaart ook waarom gezond eten en sporten je daadwerkelijk gelukkig kunnen laten voelen. De rode bieten in deze ranja zorgen voor bescherming tegen gifstoffen. De rode biet is namelijk een sterke antioxidant met ontgiftende krachten. Ze stimuleren de leverwerking, de spijsvertering en werken desinfecterend. Ze zijn een rijke bron van verschillende aminozuren (omgezette eiwitten), mineralen en sporenelementen, voornamelijk A, B1, B2, B3 en C. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de gezondheidsbevorderende eigenschappen van appel en citroen (rijke bron van vitamine C en verschillende fytonutriënten)… Dus al met al, een gezonde ranja! Houdt wel in gedachten dat dit recept vruchtensuikers bevat. Ik hoop dat ik je met dit gezonde ranja recept een idee van een gezonde frisdrank vervanger heb kunnen geven.

groetjess2
0 likes Healthy drinks , Healthy switch # , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close