28 februari 2016

Gezonde bounties (3 ingrediënten)

Gezonde bounties (3 ingrediënten)
HEALTHY SWITCH | GEZONDE BOUNTIES MAKEN 

Gezonde bounties kun je heel gemakkelijk zelf maken, want een bounty bestaat voor grote lijnen uit 3 ingrediënten; cacao, kokos en suiker. Zijn ongezonde karakter is niet te wijten aan de kokos en cacao, want dit zijn natuurproducten en tevens een bron van goede vitaminen en mineralen. Een bounty wordt ongezond door de toevoeging van geraffineerde suiker. De truc is dan ook om de suiker te vervangen met een gezond alternatief. Ik dook daarom in de keuken om een recept voor gezonde bounties te bedenken en ik vond de oplossing in volledige rozijnen! Met slechts deze 3 ingrediënten maak je je eigen portie gezonde bounties en ze zijn ook nog eens lang houdbaar. Je kunt dus makkelijk een grote portie in een keer maken!

Maak nu met 3 ingrediënten gemakkelijk en betaalbaar zelf jouw eigen portie gezonde bounties! 

*Voor het maken van deze gezonde bounties heb je een blender, diepvries, bakpapier en een steelpannetje met een kommetje nodig.

Gezonde bounty recept

(voor 4 gezonde bounties)

  • 40 gram geraspte kokos
  • 20 gram rozijnen
    *Het kan ook met geweekte/zachte dadels.
  • Suikervrije chocolade
    (of maak zelf chocolade met rauwe cacao poeder en cacao boter).
  • Optioneel: 2 theelepels kokosolie
  1. Start met het bereiden van de bounty vulling. Hiervoor mix je de kokosrasp samen met de krenten in een blender tot een fijne mix.
  2. Vorm hiervan 4 kleine balletjes (is de mix te droog? Voeg hier dan nog 1 a 2 gesmolten theelepeltjes kokosolie aan toe).
  3. Nu ga je de bounties een vorm geven (ronde koekjes). Druk een voor een met je handpalm de bounty balletjes plat. Plaats de gevormde bounties dan alvast in de diepvries zodat ze al lichtelijk kunnen ‘opstijven’.
  4. Smelt dan de chocolade au bain marie.
  5. Nu ga je de bounties een chocolade laag geven. Bekleed een bord met wat bakpapier (dit helpt bij het loskrijgen van de gesmolten chocolade). Leg de ‘bounty koekjes’ erop. Til ze vervolgens een voor een op, lepel wat gesmolten chocolade eronder, leg de bounties er dan in en lepel vervolgens nog wat chocolade over de top. Zorg dat de bounties helemaal bedekt zijn met chocolade!
  6. Plaats de bounties dan voor minimaal een half uur in de vriezer. Het heeft echter wel de voorkeur om de bounty’s een nacht in de diepvries te laten liggen, omdat ze dan ook niet meer smelten bij kamertemperatuur. Dit is vooral handig bij het langer bewaren van de bounties.
gezonde bounties

Houdbaarheid zelfgemaakte gezonde bounties:

Deze zelfgemaakte gezonde bounties kun je wel ruim een maand of twee op kamertemperatuur bewaren. Dit geldt alleen wanneer je de bounties een nacht in de diepvries hebt laten liggen, want alleen dan is de chocolade van de bounties als het ware zo ‘goed bevroren’ dat het niet snel meer smelt. Niet tussen je vingers en ook niet op kamertemperatuur. Je kunt dus gerust een grote portie gezonde bounties in een keer maken!

Cherry’s choice:

  • Biologische kokosraps @Ekoplaza
  • Biologische rozijnen @Ekoplaza
  • Biologische Vivani 99% chocolade @Ekoplaza
    *Bovengenoemde bounty ingrediënten kun je in iedere supermarkt verkrijgen. Let wel op de puurheid van de producten!

Kokos wordt regelmatig in twijfel getrokken en ik begrijp ook waarom, omdat het niet alleen onverzadigde vetzuren bevat, maar deels ook verzadigde vetzuren. Er is echter een kanttekening in dit verhaal, want het verzadigde vet in kokos is een ander soort verzadigd vet zoals wij die bestempelen als ‘ongezond’. In tegenstelling tot het ongezonde verzadigd vet is het onverzadigde vet in kokos een middellange keten vetzuur, wat eigenlijk in het kort betekent dat het makkelijk afbreekbaar is, niet afzet in de wanden en zelfs niet via de lange route door onze vaten reist. Kokos dankt zelfs zijn gezonde karakter aan deze middellange keten vetzuren. Cacao en ook rozijnen zijn een goede bron van vitaminen, maar zij zijn vooral rijk aan mineralen. Zo is cacao het rijkste voedingsbron van het mineraal magnesium op aard! Rozijnen zijn vezelrijk, maar ook rijk aan voornamelijke vitamine B en allerlei andere beschermende antioxidant stoffen. De combinatie van deze drie ingrediënten vormen dus een gezonde zelfgemaakte bountie! Blijf je wel bewust dat ook al is dit een verantwoorde manier van snoepen, het blijft ‘snoepen’ en dat doen we natuurlijk nog steeds liever met mate. Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb! 

Vond je dit een leuk recept en wil je op de hoogte blijven? Volg KickstartYourHealth dan via FacebookInstagram of schrijf je in voor een e-mail kickstart-update via de homepagina.

groetjess2
0 likes Healthy snacks , Healthy switch # , , , , , , , , , , , , , , ,
Share: / / /

5 thoughts on “Gezonde bounties (3 ingrediënten)

  1. Mariska schreef:

    Oeh, zo lekker! Ik hou wel van kokos 😀

    1. hans visser schreef:

      vandaag gemaakt voor mijn vrouw,heerlijk

      1. Erg leuk om te horen Hans, bedankt voor je berichtje! 🙂

  2. Sebana schreef:

    hoi,
    Kan je ook bij dit recept zelf chocolade maken van kokos olie en cacao poeder ?
    groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close