2 september 2015

Gezond eten op vakantie – Tips

Gezond eten op vakantie – Tips
KICKSTART-TIP
Gezond eten is voor mij een leefstijl en een overtuiging die ik graag ten alle tijden naleef en dus ook op vakantie. Echter, zodra je de deur uitstapt ben je al gauw afhankelijk van de ‘buitenwereld’ en dan is gezond eten niet altijd even gemakkelijk, want wat als er niets gezonds wordt aangeboden? Gezond eten op vakantie blijft dan ook altijd een uitdaging, maar naar mijn inziens absoluut een must. Een voedingstekort van vandaag, maak je namelijk de volgende dag niet meer goed! Het lichaam heeft dagelijks voldoende essentiële voedingsstoffen nodig om het lichaam aan de praat te houden. Hoe dan ook, een goede voorbereiding is the key!
Gezond eten op vakantie, ik vertel je mijn tips en tricks! 

1. Water op vakantie:
Water is de belangrijkste macronutrient voor ons lichaam, omdat het lichaam voor ongeveer 70% uit water bestaat. Het is noodzakelijk voor al onze lichaamsfuncties. Water is geen moeilijk middel om te verkrijgen, het wordt overal aangeboden, maar het vereist discipline om voldoende water binnen te krijgen. Drink dagelijks minimaal 1,5L tot 2L water per dag

Wist je dat 10% vochtverlies het lichaam al kan beschadigen?

Trick: Koop dagelijks twee 1 liter waterflessen (het liefst van karton). Het streven is om elke dag met twee lege flessen water te eindigen. Neem ze mee naar het strand/zwembad en onderweg. Ga je ergens wat drinken? Bestel dan ten alle tijden water (wanneer je nog niet aan je water-max zit). 

2. Groente & fruit op vakantie: 
Fruit en groente leveren de essentiële voedingsstoffen om het lichaam in staat te stellen zichzelf te reguleren, verdedigen en te herstellen.

Een tekort zorgt voor celdegeneratie/weefseldegeneratie, wat weer op zijn tijd zorgt voor ziektes. Het lichaam valt als het ware langzamerhand uit elkaar. 

Trick: De snelste manier om vitaminen binnen te krijgen, is om voor rauwe groentes en fruit te gaan; salades! Groente en fruit verliezen door bereiding namelijk veel voedingstoffen. 

3. Beweging op vakantie:
Een gebrek aan beweging zorgt o.a. ook voor afbraak van het weefsel. Beweging zorgt ervoor dat de energieoverschot niet omgezet wordt in ongezond vet.

Trick: verken de vakantiebestemming per voet en maak vooral veel gebruik van het zwembad/zee; trek baantjes. Bij zwemsport maak je gebruik van al je spieren en is dus super gezond om te doen! 

Een taxi verbruikt geld en maakt je vet! 

4. De supermarkt op vakantie: 
Vreemd land, vreemde taal dus etiket lezen is niet altijd even gemakkelijk. Hoe maak je dan toch gezonde voedingskeuze in een supermarkt op vakantie? Probeer uiteraard naar een biologische winkel te gaan.

Trick: veilige en gezonde supermarkt keuzes zijn o.a. noten, vers fruit en verse groentes. Lepel bijvoorbeeld om de dag een avocado uit (gezonde vetten), best lekker hoor en wat dacht je van watermeloen of een zoetsappige appel? 

4. Alcohol op vakantie: 
Vakantie vieren gaat vaak gepaard met alcohol; cocktails, drankjes en shotjes.

Alcohol is een vitamine rover, zorg daarom voor extra vitamine bij het gebruik van alcohol! 

Trick: stel je eigen cocktails samen door de bartender te vragen om vers fruit (i.p.v. frisdrank) met een scheutje sterke drank te mixen. Zo ging ik voor verse watermeloen met Malibu of verse ananas met een scheutje Rum. Ander drankje? Ga voor rode wijn, hier zitten enigszins nog fytonutriënten en polyfenolen (gezonde stofjes) in die gunstig zijn voor de gezondheid.

Verse-watermeloen-cocktails

5. Buiten de deur eten op vakantie: 

Bekijk de menu kaart of de menu bar van je hotel en bedenk; hoe puur is dit gerecht nog?

Bij een spaghetti bolognese heb je grote kans dat de saus uit een pakje komt, met dus ongezonde toevoegingen net zoals bij gekruide gerechten/vlees/vis.

Trick: Vermijdt gefrituurde gerechten en kies voor gerechten met een pure indruk zoals een pan met mosselen, gebakken vis of een een salade. Ga voor zo min mogelijk sladressing, nog liever neem je olijfolie (gezond vet) ervoor in de plaats! Zelf iets klaarmaken? Een salade met noten, groente en fruit is de meest eenvoudige gezonde keus (zie witlofsalade met gedroogdfruit en noten en kiwisalade)

6. Hulpmiddelen meenemen op vakantie: 
Soms biedt een vakantieomgeving niet genoeg gezonde keuzes. Het is dan aan jou om je hierop voor te bereiden.

Denk hierbij aan vitamine supplementen, keukengerei en eigen voeding.

Trick: neem vitamine C supplementen mee om dagelijks te slikken (vitamine C is een sleutelingredient voor de opname en verwerking van veel andere vitamines en is dus goed voor de algemene weerstand). Antioxidant supplementen voor het verweren van alle schadelijke invloeden op vakantie (alcohol, zon, slechte voeding, weinig slaap etc.). Neem bestek mee (BPA vrije vork-mes-lepel in 1), zodat je zelf je eten kunt bereiden. Een mini blender voor eigen gemaakte gezonde vitamine boost smoothies. En eventueel nog eigen voeding zoals noten (gezonde eiwit- en omega bron), gezondheidsbevorderende thee (groene thee, kamille en rooibos) en groentepoeders. 

7. Gebruik gezond verstand:
Alles waarvan je weet dat het hier in Nederland niet gezond is, is daar vaak ook niet gezond. Toetjes zijn gemaakt van geraffineerde suiker en zoals je hier niet gemakkelijk suikervrij brood vindt, is er een grote kans dat je het daar ook niet zult vinden. De veiligste keus is dan vermijden.

Ga direct opzoek naar gezonde, biologische, suikervrije eetrestaurants om daar dagelijks, gemakkelijk een gezondheidsboots op te doen! 

Hebben jullie allemaal een fijne vakantie gehad en heb jij nog tips om gezond te blijven op vakantie? 

Vakantiefoto-ibiza-cherry
groet121
0 likes Kickstart-tips # , ,
Share: / / /

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close